Τρίτη 17 Ιουλίου 2012

Φεστιβάλ Αθηνών Μπαλέτα Όπερας Περμ, Sasha Waltz



          
 
       Με την παράσταση του Μπαλέτου της Όπερας Περμ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 12 Ιουλίου, το Φεστιβάλ έφτασε και για φέτος στην κορύφωση του σηματοδοτώντας μια από της σπουδαιότερες επιτυχίες του. Η συνεργασία του Μπαλέτου Πέρμ με την MusicAeterna, κάτω από τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρνετζή, αξιοποίησε ιδανικά τα δυό δημοφιλή έργα του Ίγκορ Στραβίνσκυ τον «Πετρούσκα» και «Οι Γάμοι». ‘Ήταν από εκείνες τις σπάνιες στιγμές που το θέαμα και τα ακούσματα λειτούργησαν τόσο άρτια χαρίζοντας μας μια υψηλής στάθμης αισθητική αντίληψη.         
            Από τις πρώτες ρηξικέλευθες για την εποχή χορογραφικές δημιουργίες του Μιχαήλ Φοκίν (1911) για τα Ρωσικά Μπαλέτα, ο κούκλος με τα ανθρώπινα συναισθήματα ερμηνεύτηκε μοναδικά από τον Βασλάβ Νιζίνσκι, προσδίδοντας του μια απόλυτα ισορροπημένη κωμικοδραματική μορφή. Στην πρόσφατη χορογραφία του Νικολό Φόντε, που είδαμε στην αίθουσα Τριάντη, ήταν αισθητή η σχεδόν παντελής μεταμόρφωση του έργου σε ένα ευφάνταστα νεοκλασικό σύγχρονης μορφής δημιούργημα. Με άρρηκτη  τη σχέση μεταξύ χορού και μουσικής εκτιμήσαμε τα ρυθμολογικά και δραματουργικά στοιχεία που μεταφράζονταν σε κινήσεις που αποπνέανε άλλοτε μια αυθόρμητη παιδικότητα και άλλοτε συναισθήματα τρυφερότητας και θλίψης. Άριστοι ο Ντένις Τολμάζοφ (Πετρούσκα) και η Ναταλία Ντομράτσεβα (Μπαλαρίνα), επικεφαλής ενός εξαιρετικά γυμνασμένου corps de ballet.
            Ιστορικής σημασίας πια «Οι Γάμοι», που πρωτοχορογράφησε η Μπρονισλάβα Νιζίνσκι το 1923, παρουσιάστηκαν εδώ στην αριστοτεχνικά δουλεμένη πρόταση του Τσέχου Γίρζι Κύλιαν, αποκαλύπτοντας τον εκπληκτικής ευρηματικότητας δημιουργό ενός μνημειακού έργου. Μέσα σ’ ένα πολύ χαρακτηριστικό σκηνικό χωριάτικου σπιτιού του John Macfarlane, εισβάλλουν οι καθηλωτικής δεινότητας χορευτές του συγκροτήματος κρατώντας απ’ την αρχή ως το τέλος τους έντονους ρυθμούς μέσα σε μια πλούσια κινησιολογική γλώσσα. μεταφέροντας στο θεατή όλη αυτή τη δυναμική ενέργεια μουσικής και κίνησης που παρακολουθεί εκστατικός. Έξοχη σαν 'Νύφη' η Άννα Ποϊστόγκοβα με εξαιρετικό 'Γαμπρό' τον Ιβάν Ποροσίν.
            Τη Σάσα Βάλτς πρωτοθαυμάσαμε πριν μερικά χρόνια στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Η δεύτερη επίσκεψη τώρα της σαραντεννεάχρονης Βερολινέζας και πάλι στο πλαίσιο του Φ. Α. με το έργο  Continu” άφησε κάπως χλιαρότερες εντυπώσεις, Στο σχεδόν γεμάτο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού στις 11 Ιουλίου, η κόρη του Γερμανού αρχιτέκτονα με το έργο της αυτό των αντιπαραθέσεων άσπρο – μαύρο, καλό – κακό, έδωσε ένα δείγμα απόλυτης γνώσης κατανομής του σκηνικού χώρου τον οποίο κατέλαβε η ομάδα της. Μετά από έναν ιδιαίτερα καλαίσθητο πρόλογο με χορευτές στα κουφώματα του Ηρωδείου οι είκοσι δύο καλογυμνασμένοι χορευτές ενεργοποιηθήκαν στις καλά μελετημένες ομαδικές η μεμονωμένες συγκρούσεις του «μαύρου» ακολουθώντας τους έντονους μουσικούς ήχους των Ξενάκη, Edgar Varese, Claude Vivier και Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Λιγότερο εντυπωσιακοί οι σχηματισμοί του «άσπρου» οδήγησαν σ’ ένα πιο χαλαρό τέλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου